Zeker in de paardensector is het niet ongewoon dat je als professional geen website hebt. Volgens mij heb ik nog nooit een hoefsmid gehad die een website had, en ook als je op Paardenplein kijkt staan er best een aantal professionals tussen waar alleen een e-mailadres bij staat.

Ik kan me voorstellen dat het een drempel kan zijn om een website te maken, maar mocht jij nog geen website hebben voor je bedrijf wil ik je tóch aanmoedigen om deze zo snel mogelijk te gaan maken. Het hebben van een website heeft namelijk een hoop voordelen:

  1. Een website is je online visitekaartje. Als je mensen in het echt naar je bedrijf wil verwijzen kun je ze een visitekaartje geven, maar online is het toch wel handig als je potentiële klanten naar een pagina kunt sturen waar ze alles over jou en jouw product of dienst kunnen lezen. Sommigen gebruiken hier een Facebookpagina voor, maar zeker wat betreft zoekmachineoptimalisatie en inhoud heeft Facebook bij lange na niet dezelfde mogelijkheden als een eigen website.
  2. Zonder website ben je niet vindbaar online. Misschien is dit voor jou anders, maar als ik iemand zoek voor mezelf of mijn pony is google mijn eerste stap. Zelfs als ik van stalgenoten iemand aangeraden krijg, ga ik deze persoon toch eerst googelen. Als een paardeneigenaar op zoek is naar een osteopaat zal deze bijvoorbeeld zoeken op ‘osteopaat noord-brabant’. Als jij dan niet naar voren komt omdat je geen website hebt, zal deze potentiële klant waarschijnlijk voor iemand kiezen die wel een website heeft.
  3. Een website is het platform bij uitstek om je expertise te laten gelden. Dit kan in de vorm van een blog, een informatieve site of een video. Ook op social media kun je je expertise laten blijken, maar de toegevoegde waarde hiervan op een website is dat het potentiële klanten ook helpt om jou te vinden. Als je als hoefsmid een blog schrijft over hoefzweren zou iemand die op hoefzweren googelet jouw blog en daarmee ook jouw site kunnen vinden. Als uit jouw blog blijkt dat jij heel veel verstand van hoefzweren hebt, kan deze eigenaar van een paard met een hoefzweer bij jou terechtkomen om deze te laten behandelen. Jij blijkt er tenslotte veel over te weten. Als je echt veel over dit onderwerp weet zou je zelfs een (digitaal) boek over het onderwerp kunnen verkopen via je site.
  4. Je website is er altijd. Tenzij je je hosting niet meer betaalt natuurlijk. Op social media moet je actief blijven wil je goed naar boven komen in het algoritme. Jouw pagina krijgt pas aandacht als je een post plaatst of als je iets gesponsord in zet. Jouw site is er altijd. Ook als jij ligt te slapen, ziek bent of op vakantie bent. Natuurlijk is een site met veel content die regelmatig geüpdatet wordt ook beter voor zoekresultaten, maar in de meeste gevallen zul je alsnog wel in de zoekresultaten verschijnen voor bijvoorbeeld ‘osteopaat den bosch’ als je op je site aangeeft dat je een osteopaat bent en in Den Bosch werkzaam bent, ook al update je je site bijna niet.
  5. Op je website kunnen klanten snel en eenvoudig informatie vinden. Als je een fysieke winkel hebt en een klant wil weten of je op die ene koopavond nou wel of niet open bent, zouden ze dit op je site eenvoudig op kunnen zoeken. Of als ze even je telefoonnummer of adres nodig hebben, kunnen ze dit via je website in een paar seconden op zoeken.
  6. Een bedrijf met een website komt betrouwbaarder over. Ervan uitgaande dat je een website hebt die er betrouwbaar uit ziet. Als een bedrijf op internet niet vindbaar is ben ik zelf geneigd voor een concurrent te kiezen. Internet wordt tenslotte ook gebruikt voor het zoeken van ervaringen met bedrijven, maar als er op internet niks over je bedrijf te vinden is zal het eerder als sketchy bestempeld worden.
  7. Voor verkoop ben je niet afhankelijk van andere partijen. Dan heb ik het niet eens over webshops, want daarbij is het natuurlijk vanzelfsprekend dat deze een webshop moeten hebben. Als je een e-book wil verkopen over een onderwerp waar je veel kennis van hebt, kun je dit via je eigen website verkopen. Zo ben je niet afhankelijk van tussenpartijen die ook een deel van de winst achterhouden voor hun geleverde dienst.
  8. Je kunt internationaal klanten bereiken. Waar je zonder website vooral afhankelijk zal zijn van lokale marketing en mond-tot-mond kun je online tot ver over onze landgrenzen klanten bereiken. Het is wel handig om je site in het Engels te maken als dat je doel is. Een heel groot deel van de wereldbevolking heeft toegang tot internet, dus als jouw product of dienst niet plaatsgebonden is maakt een website het veel makkelijker voor buitenlandse potentiële klanten om je te vinden.
  9. Je krijgt meer inzicht in je publiek. Als je gebruik maakt van gereedschappen als Google Analytics kun je meer te weten komen over de bezoekers van je site en daarmee over je publiek. Je kunt zien welke zoektermen mensen gebruiken om op je site terecht te komen, en dus ook welke vragen spelen bij jouw doelgroep. Hier kun je op ontelbaar veel manieren op inspelen.
  10. Naar een website kun je ook verwijzen als je gaat adverteren. Door te adverteren kun je potentiële klanten bereiken die misschien niet per se naar jou op zoek zijn, maar die wel geïnteresseerd zouden kunnen zijn in datgene wat jij aanbiedt. Als je gaat adverteren is het handig als je vanuit deze advertentie mensen door kunt sturen naar je website waar ze alle informatie die je niet in één advertentie kwijt kunt, kunnen vinden.

Om het meeste uit je website te halen spelen nog een hoop factoren mee. Zo is een goede website overzichtelijk, ziet deze er aantrekkelijk uit en bevat deze alle informatie die een potentiële klant zou willen weten. Maar hier kom ik in een andere blogpost op terug.


1 reactie

Hoe kun je een website maken? - Equitief Marketing · 27 april 2020 op 14:04

[…] heb al eerder een blog geschreven over waarom je een website wil hebben als bedrijf. Vandaag heb ik een aantal tips voor als je een website wil gaan maken. Er zijn namelijk veel […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *