Een website maken is tegenwoordig relatief eenvoudig. Ik schreef al eerder een blog over hoe je zelf een website kan maken. Er zijn veel kleine dingen die toch een groot verschil kunnen maken in de mate waarin je website aantrekkelijk is en professioneel overkomt. Op andere sites zie ik vaak van die kleinigheden voorbij komen die zo makkelijk opgelost kunnen worden, en dat is jammer. Daarom zet ik vandaag een paar van die kleine kansen op een rijtje.

Maak gebruik van mooie beelden

Een relatief eenvoudige manier om je website aantrekkelijk te maken is het gebruiken van kwalitatief goed en mooi beeldmateriaal. Het leukste is natuurlijk om een aantal kwalitatief goede foto’s van jezelf te hebben, bijvoorbeeld met je paard of als je aan het werk bent. Het kan de moeite zijn om hiervoor te investeren in een photoshoot. Als je geen foto’s hebt kun je gebruik maken van stockfoto’s, maar dat is natuurlijk wel minder persoonlijk. Stocksites die je zou kunnen gebruiken zijn Pexels en Pixabay.

Schrijf goede teksten

Als je echt goede teksten wil schrijven voor je website komt hier veel bij kijken. Idealiter voer je een heel zoekmachineoptimalisatie onderzoek uit. Dat is echter veel werk, en zeker als tekstschrijven je niet zo ligt, niet haalbaar. Wel wil ik je echt aanraden om te zorgen dat je site taaltechnisch klopt. Het leest niet prettig en komt onprofessioneel over als er om de haverklap taalfouten op je site staan. Laat je hele site desnoods nakijken door iemand die goed met taal is.

Houd het overzichtelijk

Een bezoeker van je site wil snel de informatie die die nodig heeft kunnen vinden. Het is dus belangrijk om met een duidelijke menustructuur te werken. Zorg ervoor dat je menu boven aan staat (en op mobiel bijvoorbeeld een uitklapbaar menu wordt) en dat het duidelijk is waar bezoekers welke informatie kunnen vinden. Vraag desnoods iemand in je omgeving die je site niet kent om er eens naar te kijken of er dingen onduidelijk zijn. Je zou zelfs een lijstje kunnen geven met bepaalde info die op je site staat, en aan deze persoon kunnen vragen of hij al deze informatie kan vinden. Als een bezoeker te lang naar informatie moet zoeken, zal deze op zoek gaan naar iemand waar de informatie wel vindbaar is.

Social media links

Voeg op je website alle links toe van de sociale media kanalen die je hebt voor je bedrijf. Als iemand geïnteresseerd is in je visie, maar op dat moment even geen afspraak kan maken, kan het interessant zijn om je op social media te volgen om zo op de hoogte te blijven. Je moet het geïnteresseerden zo makkelijk mogelijk maken om je op meerdere kanalen te volgen.

Tip: als je social media links op je site zet, zorg er dan voor dat deze in een nieuw venster openen. Hoe je dit doet is afhankelijk van hoe je website gemaakt is. Als je een link naar Facebook in hetzelfde scherm opent, leidt je iemand van je website af en is het maar de vraag of diegene nog terugkomt.

Equitief Marketing biedt een websitecheck aan, waarbij ik je gehele website nakijk op verbeterpunten voor €50, waar je zelf mee aan de slag kan.

Categorieën: Websites

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *