Misschien komt het door de tijd waarin ik opgegroeid ben, maar zelf ben ik een grote fan van social media. In mijn tienerjaren was het hoe ik met mijn vrienden communiceerde, en heb er uiteindelijk mijn beroep van gemaakt. Het is dus wel duidelijk dat ik overtuigd ben van de werking van social media, zowel persoonlijk als zakelijk. Mocht jij het nut van social media voor je bedrijf nog niet per se in zien, dan kan ik je met deze blog misschien op andere gedachten brengen.

  • Het hebben van social media geeft geïnteresseerden de mogelijkheid om je te volgen zonder dat ze daar moeite voor hoeven te doen. Als iemand steeds naar je website moet gaan om te kijken waar jouw bedrijf mee bezig is, is dit een drempel, en dit zal een potentiële klant eerder vergeten. Als ze je Facebookpagina leuk vinden of je volgen op Instagram (en jij hierop actief bent) krijgen ze het vanzelf te zien als je een nieuwtje hebt. Op deze manier creëer je ook top of mind awareness: jij wordt het eerste merk waar de klant aan denkt als deze naar een bepaalde beroepsgroep gevraagd wordt. Jouw bedrijf zien ze tenslotte steeds voorbij komen op social media.
  • Door social media te gebruiken kun je daar aanwezig zijn waar je klanten aanwezig zijn. Je moet er dan wel even over nadenken of jouw doelgroep inderdaad aanwezig is op social media, maar vandaag de dag geldt dit voor een heel groot deel van de bevolking. Door het juiste medium uit te kiezen, kun je bijna iedere doelgroep bereiken met social media.
  • Je kunt de interactie aan gaan met je (potentiële) klanten. Nodig ze uit tot een reactie, stel ze vragen, en reageer hier zelf ook weer op. Door interactie met je klanten te hebben, krijgen ze eerder het gevoel dat ze jou ‘kennen’, wat zal leiden tot meer loyaliteit en betrokkenheid (en uiteindelijk dus meer sales). Je geeft klanten dan het gevoel dat ze niet alleen een nummer zijn, maar dat je waarde aan hen hecht als volger of klant.
  • Naast dat je de interactie aan kunt gaan met je klanten kun je social media ook inzetten om de wensen van de doelgroep te onderzoeken. Op veel sociale media is het mogelijk om polls in te zetten of vragen aan je volgers te stellen. Hier kun je bijvoorbeeld een leuke quiz van maken, maar je kunt je volgers ook vragen naar hun problemen en wensen. Misschien inspireert zo’n probleem van een klant jouw volgende product wel.
  • Social media zijn uitermate geschikt om een merk te humaniseren. Je kunt een kijkje achter de schermen geven, vertellen over je eigen paarden of je onzekerheden delen. Op deze manier kun je je merk menselijker maken voor je volgers. Als merk kom je er niet meer mee weg om alleen maar je product of dienst te pushen. Er is zoveel aanbod dat potentiële klanten hier zo doorheen kijken. Veel social media-gebruikers willen weten wie er achter dat merkaccount zit. Neem je volgers mee in je bedrijf zodat je een band met ze opbouwt.
  • Het zijn extra pagina’s die mensen naar je website en dus je diensten kunnen leiden. Het maakt een verschil of je alleen een website hebt, of dat je een website, social media kanalen en een podcast hebt, en daarnaast ook nog op evenementen staat en kleding met je merknaam draagt. Daarbij komen potentiële klanten veel vaker in aanraking met je merk. De strekking is niet per se hoe meer, hoe beter (de middelen moeten wel bij je doelgroep passen), maar het kan nooit kwaad als geïnteresseerden je op diverse platformen kunnen vinden.
  • Het is voor geïnteresseerden gemakkelijk om contact met je op te nemen. Een comment achterlaten of een privébericht sturen op Facebook in reactie op een post is voor veel mensen toch net wat laagdrempeliger en vrijblijvender dan een mail sturen of bellen.
  • Naast alle voordelen van organische content kun je social media ook inzetten voor advertenties. Met deze advertenties kun je je richten op gebruikers die je nog niet volgen, maar waarvan je denkt dat deze wel geïnteresseerd in je bedrijf zouden kunnen zijn. Zonder social media pagina kun je geen advertenties inzetten.
  • Je hebt een wereldwijd bereik. Als je je sociale media in het Engels gebruikt kunnen mensen je volgen tot ver over de Nederlandse landgrenzen. Zeker als je een dienst aanbiedt die op afstand uitgevoerd kan worden, kan dit toegevoegde waarde hebben.
  • Tot slot is social media geheel gratis om te gebruiken, dus waarom zou je het niet doen? Het kost even wat tijd om alles op te zetten en als je het goed wil doen ook om het bij te houden, maar aan het hebben van een Facebookpagina verlies je niks.
Categorieën: Social media

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *