Als het gaat om posts op social media hoor je het woord ‘algoritme’ vaak voorbij komen. Iets waar je rekening mee moet houden bij je social media inzet, en wat beïnvloedt hoeveel mensen je post te zien krijgen. Maar wat is een algoritme nou precies en hoe beïnvloedt het je posts?

In deze post ga ik niet uiteenzetten hoe je met algoritmes om moet gaan. Hierover komen aparte posts voor Facebook, Instagram en YouTube. Deze post gaat puur over wat een algoritme is en wat het doet.

Er was een tijd dat je berichten op Instagram en op Facebook op chronologische volgorde te zien kreeg. Je zag alle posts van de accounts die je volgt, in volgorde van nieuw naar oud. Dit was zo totdat deze media met algoritmes gingen werken die bepaalden wat je wel en niet te zien kreeg. Je kreeg ook niet meer vanzelfsprekend alle berichten van diegenen die je volgt te zien. Maar wat is een algoritme nou precies?

Wat is een algoritme?

Een algoritme bepaalt de volgorde waarin social media posts weergegeven worden, gebaseerd op de mate waarin posts relevant zijn voor de ontvanger, in plaats van het moment van plaatsen.

Het is een ingewikkeld systeem dat op basis van je eerdere acties op dat sociale medium een voorspelling maakt of jij een post wel of niet interessant zal vinden. Hierbij kijkt het algoritme – afhankelijk van het medium waar het om gaat – bijvoorbeeld naar posts waar je eerder interesse in getoond hebt, accounts die je volgt en zoektermen die je gebruikt hebt. De posts waarvan het algoritme denkt dat jij deze interessant zal vinden, komen bovenaan je timeline te staan.

Er was veel kritiek op de algoritmes, zeker op Instagram. Waar je eerst naar beneden kon scrollen tot je een foto zag die je al gezien had, staat alles nu dusdanig door elkaar dat het bijna onmogelijk is om alle posts op je timeline te zien. Een nadeel van algoritmes is dat als je content bekijkt die niet per se binnen je interesses valt – voor school bijvoorbeeld – dit ook de content beïnvloedt die je te zien krijgt. Daarnaast krijg je dus simpelweg niet alle posts te zien die de Instagrammers, YouTubers of Facebookpagina’s die je volgt plaatsen. Inmiddels zijn we allemaal gewend aan deze algoritmes, maar handig vind ik het persoonlijk nog steeds niet. Zeker Facebook slaat geregeld de plank mis in wat ik wil zien.

Door bij je social content als bedrijf rekening te houden met het algoritme kun je alles in je macht doen om je post zo goed mogelijk te laten presteren. In een andere post ga ik terugkomen op hoe je je posts zo goed mogelijk algoritme-proef kan maken zodat zoveel mogelijk volgers deze te zien krijgen.

Voorbeelden

Het klinkt zo misschien wat abstract, dus ik zal proberen wat concrete voorbeelden te geven. Zo kijk ik zelf iedere video van YouTuber felinehoi binnen een paar uur nadat deze geüpload is. Als ik op YouTube kom wanneer Feline een nieuwe video geüpload heeft, staat deze video standaard in mijn aanbevolen video’s op de homepage. Het algoritme van YouTube weet dat ik al haar video’s van begin tot eind kijk, en verwacht op basis daarvan dat ik deze video ook interessant ga vinden.

Op Facebook like ik vaak de posts van mijn stalgenoot/osteopaat. Zij deelt op Facebook vaak wat over haar dag of paard, en gezien ik haar doordeweeks niet zie vind ik dat leuk om te lezen. Als zij iets nieuws geplaatst heeft, staat haar post vrijwel altijd bovenaan mijn timeline. Dit komt omdat ik vrijwel al haar posts like: daardoor gaat Facebook ervan uit dat het posts zijn die ik graag wil zien.

Wil je advies over hoe je het beste met de algoritmes op de diverse sociale media om kan gaan? Neem contact met mij op.


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *