Het zijn rare tijden nu we allemaal thuis zitten door de maatregelen rondom het coronavirus. Hopelijk kun jij – mogelijk op een aangepaste manier – toch je werk doorzetten. Er zullen toch veel ondernemers zijn die momenteel niet kunnen werken en het dus erg zwaar hebben. Met oog op de toekomst kan dit een geschikt moment zijn om online marketing in te zetten om je bedrijf te laten groeien. Hieronder zet ik een aantal manieren op een rijtje waarop je dit kan doen.

Podcast

Als je een beroep hebt waar veel over te vertellen is – en waar je ook graag over praat – kan een podcast een hele geschikte manier zijn om zowel in contact te blijven met je klanten, als je naamsbekendheid te vergroten. Een informatieve podcast over je vakgebied kun je met behulp van een app als Anchor opzetten, en vervolgens delen op je social media kanalen. Voor een podcast is het wel belangrijk dat je een goede microfoon hebt, omdat er geen beeld is dat af kan leiden van slechte kwaliteit geluid. Verder is het opnemen van een podcast erg eenvoudig.

Webinars/video’s

Als je het geen probleem vind om zelf voor de camera te staan, zou je kunnen kijken naar de mogelijkheden van een webinar of het maken van video’s. Video’s kun je eenvoudig uploaden via YouTube en met de juiste zoektermen kunnen deze gevonden worden door mensen die specifiek in dat onderwerp geïnteresseerd zijn. Dit kunnen informatieve video’s zijn, maar je zou ook kunnen laten zien hoe een consult of een behandeling in zijn werk gaat.

Een webinar is een samenvoeging van web en seminar: het is dus een online lezing over een bepaald onderwerp. Webinars vinden vaak op een vooral gecommuniceerd vast tijdstip plaats, waardoor iedereen die interesse heeft in de webinar dan kan zorgen dat ze klaar zitten. Een goed voorbeeld hiervan is Horse In Mind, dat de afgelopen weken diverse webinars met professionals organiseerde.

Nieuwsbrief

Je kunt van deze tijd gebruik maken om een informatieve nieuwsbrief op te zetten. Dit is een mail die je verzendt naar ontvangers die zich daarvoor aangemeld hebben. Zo kun je een aantal nieuwsbrieven voorbereiden en rustig aan je ontvangersbestand uitbreiden zodat je hopelijk een mooie lijst met ontvangers hebt als je weer aan het werk kan. Een nieuwsbrief kun je in alle vormen en maten maken, doe daar zeker eens onderzoek naar voordat je begint. Kijk welke nieuwsbrieven jou zelf aanspreken.

Blog

Misschien schrijf je liever dan dat je een video of een podcast maakt. Steek deze tijd dan in het schrijven van blogs. En dan niet één, maar een hele hoop. Het beste zou zijn als je je van tevoren ook nog een beetje verdiept in zoekmachineoptimalisatie (ik raad de plugin Yoast aan). Dan kun je blogs zo schrijven dat ze helpen om bezoekers naar je site te lokken, zodat je die hopelijk met je extertise vast kan houden en binnenkort klant kunt noemen.

Neem ook een kijkje op mijn blog.

Social media

Mocht je ze nog niet hebben zou ik je aanraden om je in deze periode eens in sociale media te verdiepen en een of twee kanalen te selecteren die je voor je bedrijf in wil zetten. Mijn inziens moet je vandaag de dag ergens op social media aanwezig zijn. Als je al wel social media kanalen hebt, kan dit een goed moment zijn om eens kritisch naar je content te kijken. Wat kan er beter? Je kunt bijvoorbeeld ook aan je volgers vragen wat zij graag anders zouden willen zien.

Influencermarketing

Mocht je al eerder nagedacht hebben over de mogelijkheid om met een influencer samen te werken voor je bedrijf, kan dit een geschikt moment zijn om op zoek te gaan naar een influencer die bij jou past. Er zijn tal van YouTubers en Instagramaccounts die paardencontent maken en die open staan voor een samenwerking. Duik eens in al deze content en kijk of je tot een mooie samenwerking kan komen.

Wil jij met een van deze uitingen aan de slag gaan, maar weet je niet waar je moet beginnen? Neem vrijblijvend contact op via info@equitiefmarketing.nl.


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *