Voor een kleine organisatie is e-mailmarketing misschien niet de meest voor de hand liggende marketingtool. Het opzetten van een e-mailmarketing programma is zonder twijfel meer werk dan het maken van een social media-kanaal. Toch is e-mailmarketing een medium waar nog veel te halen valt. Of je het de moeite waard vind is een overweging die je zelf moet maken, maar ik zet vandaag een aantal voordelen van e-mailmarketing voor je op een rij.

  • Bij e-mailmarketing heb je minder last van concurrentie. Natuurlijk is deze er wel, maar als iemand zich aanmeld voor jouw mailinglijst komt jouw mail wel in hun mailbox terecht. Op deze manier wordt de ontvanger op een effectievere manier geconfronteerd met jouw boodschap dan bijvoorbeeld op social media. Op social media scrolt iemand zo voorbij jouw post, maar in een mailbox moet de ontvanger beslissen of de mail interessant genoeg is om te openen, of rechtstreeks de prullenbak in gaat. Wat de keus ook is, jouw mailing pakt toch even de aandacht van de ontvanger, iets wat op social media veel vluchtiger gebeurt.
  • Met e-mailmarketing kun je grote groepen mensen tegelijk benaderen, als je even tijd stopt in het bouwen van je mailinglist. Waar het niet haalbaar is om met 1.000 mensen telefonisch contact op te nemen, kun je een mail binnen een paar seconden aan je hele mailinglijst sturen. In tegenstelling tot social media ben je hierbij niet afhankelijk van een algoritme.
  • Met een mailing kun je je mailinglijst in één keer informeren over bijvoorbeeld alles wat je die week meegemaakt of gepubliceerd hebt. In de meeste e-mailprogramma’s kun je blogposts, nieuwe producten, video’s of een winactie delen. Zo is een ontvanger na het lezen van je mailing helemaal op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen rondom je bedrijf en hoeven ze geen week aan social posts door te spitten.
  • Als je eenmaal een e-mailprogramma hebt, is het vrij eenvoudig om een mailing op te zetten. In veel gevallen kun je werken met een drag & drop systeem waar je je eigen tekst, afbeeldingen en links in kunt zetten. Je moet hier even wat handigheid in krijgen, maar daarna hoeft het maken van een mailing niet veel tijd te kosten.
  • Van de mensen die zich aanmelden voor jouw mailinglijst weet je dat ze echt geïnteresseerd zijn. De mate waarin kan natuurlijk verschillen, en ontvangers kunnen na verloop van tijd interesse verliezen, maar je abonneren op een nieuwsbrief is een grotere commitment dan een pagina volgen op social media, dus dit doet iemand alleen als ze echt willen weten wat je te vertellen hebt.
  • Door regelmatig (bijvoorbeeld wekelijks) een mail te sturen met een handige tip of je nieuwste blogpost kun je geloofwaardigheid opbouwen onder je mailinglist. Je kunt er zo voor zorgen dat ze jou als expert gaan zien op het gebied waar jij over schrijft en met vragen en behoeftes bij jou terecht zullen komen. Zo creëer je zogenaamde top of mind awareness: jij bent de eerste waar de ontvanger aan denkt als het om jouw beroep gaat.
  • Door een nieuwsbrief te sturen kun je je mailinglist nogmaals attenderen op content die zij misschien nog niet gezien hebben. Heb je in een week twee informatieve blogposts geplaatst waaruit jouw expertise blijkt? Link hiernaar in je nieuwsbrief. Zo kun je het aantal lezers van de blogpost verhogen, kan dit je clickthrough rate van de e-mail verbeteren en laat je je expertise gelden.

1 reactie

Wat heb je nodig om een nieuwsbrief te versturen? - Equitief Marketing · 28 februari 2020 op 08:02

[…] heb eerder al een blog geschreven over de toegevoegde waarde van e-mailmarketing. Mogelijk heb ik je daarmee overtuigd om nieuwsbrieven te gaan sturen, maar waar begin je? In deze […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *