Ik heb eerder al een blog geschreven over de toegevoegde waarde van e-mailmarketing. Mogelijk heb ik je daarmee overtuigd om nieuwsbrieven te gaan sturen, maar waar begin je? In deze post zet ik uiteen wat je nodig hebt om een nieuwsbrief te sturen. Hierbij ga ik uit van het gebruik van een mailingprogramma, maar als je vooral tekstuele nieuwsbrieven wil sturen, zou je ook een eenvoudig mailprogramma kunnen gebruiken.

  • Een mailingprogramma. Er zijn een hele hoop online programma’s die de mogelijkheid bieden om mailinglijsten op te bouwen en nieuwsbrieven te ontwerpen. Voor ieder niveau van kennis en wensen bestaan andere programma’s. Enkele voorbeelden zijn MailChimp en Sendinblue.
  • Ontvangers. Als er niemand aangemeld is voor je nieuwsbrief is het zonde van alle tijd en moeite die je er in steekt. Het is dus wel verstandig om voor het verzenden van je eerste nieuwsbrief te zorgen dat je al ontvangers hebt. Toch moet je niet te lang van te voren beginnen, want als iemand die zich inschrijft pas een half jaar later de eerste nieuwsbrief krijgt, is deze persoon misschien al vergeten dat hij zich aangemeld heeft en wordt je nieuwsbrief als ongewenst gezien. Het voordeel van een mailingprogramma is dat je vaak een formulier kan maken wat je op je site kan zetten zodat mensen zich eenvoudig aan kunnen melden.
  • Een openbaar adres. Wettelijk gezien moet je onderaan je nieuwsbrief een adres vermelden. Kijk maar eens naar nieuwsbrieven die jij ontvangt. Overal staat een adres onder. Als je een kantoor hebt is dat geen probleem, maar als je vanuit huis werkt kan het minder gewenst zijn om je privéadres onder zo’n mail te zetten. In dat geval kun je een postbus aanvragen via bijvoorbeeld PostNL voor zo’n 250 euro per jaar.
  • Een reden waarom bezoekers zich aan moeten melden. Dat iemand op je website een aanmeldformulier van je nieuwsbrief tegenkomt, wil nog niet zeggen dat deze persoon zich ook daadwerkelijk aanmeldt. Het moet toegevoegde waarde hebben voor de bezoeker om zich aan te melden. Maak dus duidelijk wat de bezoeker aan jouw nieuwsbrief heeft. Dit kan door de relevante inhoud van je nieuwsbrief te benoemen, maar ook door iets weg te geven als iemand zich aanmeldt voor de nieuwsbrief zoals een informatieve pdf van een paar pagina’s over een specifiek onderwerp dat interessant is voor iemand die in jouw bedrijf geïnteresseerd is.
  • Maak je eerste nieuwsbrief! Het is verstandig om de tijd te nemen voor je eerste nieuwsbrief. Zo kun je een opzet creëren die je kunt blijven gebruiken voor toekomstige mails. Veel mailingprogramma’s werken met een drag & drop systeem, waarbij je simpelweg de gewenste elementen in de mailing kunt slepen en meteen ziet hoe dit eruit komt te zien. Je kunt van alles invoegen, zoals afbeeldingen, teksten, links, producten. Ga gewoon eens met het gekozen programma spelen en kijk wat je kan maken.
  • Schrijf pakkende teksten, desnoods met hulp van een tekstschrijver. De onderwerpregel kan het verschil zijn tussen of iemand je nieuwsbrief wel of niet opent. De beschrijving van een blogpost kan bepalen of de ontvanger wel of niet op de link klikt. Het is dus belangrijk om de tijd te nemen voor de tekst in je mailing. Kies daarnaast ook een prettig leesbaar lettertype.
  • Gebruik aantrekkelijke beelden. Probeer mooie beelden in je nieuwsbrief te gebruiken. Een e-mail met slechte foto’s komt minder professioneel over en nodigt niet echt uit om verder te scrollen. Je kunt hiervoor eigen foto’s gebruiken als je deze hebt, maar je kunt ook stockfoto’s gebruiken.
  • Een verzendmoment. Als je nieuwsbrief helemaal af is, is het tijd om een verzendmoment te kiezen. Als je nieuwsbrief gaat over wat je de afgelopen week hebt gedaan, kun je wekelijks een vast moment kiezen om de mailing te verzenden. Als je een mailing stuurt die in relatie staat met bijvoorbeeld het weer (zoals een regenachtige dag), is het goed om de mailing te verzenden op een moment dat het weer aansluit bij je mailing.
  • Controle. Als je een nieuwsbrief gaat verzenden is het aan te raden om deze voor verzenden te laten controleren door iemand anders. Zo kunnen eventuele spelfouten of andere inconsistenties eruit gehaald worden. Dit staat ten slotte niet professioneel naar de klant toe.

Na controle is het tijd om je mailing te verzenden. Vlak voor verzending zou je op je social media kanalen nog eens kunnen delen dat je zo je eerste nieuwsbrief gaat verzenden en dat je volgers zich nu nog aan kunnen melden om deze te ontvangen.

Heb je nog vragen over het opzetten van een nieuwsbrief of het kiezen van het juiste programma? Mail vrijblijvend naar info@equitiefmarketing.nl om te kijken wat ik voor je kan doen.


1 reactie

5 tips om je mailinglijst te laten groeien - Equitief Marketing · 5 maart 2020 op 09:22

[…] Lijkt het je interessant om een nieuwsbrief op te zetten, maar weet je niet waar je moet beginnen? Ik heb ook een blog geschreven over wat je nodig hebt voor het maken van een nieuwsbrief. […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *